Q&A

John Cleeland (jeudi, 23 janvier 2020 09:38)



 

A. Sustainability is ambiguous, but needs to be specific and include low energy, profitability and cross-subsidy for rural transport.

SEA> Sustainability can only be a holistic concept, since no sustainable society may live if using non-sustainable principles.

So, low Energy is fundamental to the CarLina design. Profitability and subsidizing are typical of the today non-sustainable system, sustainable equivalents will probably exist in the future but be very different. You probably ask the question because you have other, more expensive and difficult to sell systems.

CarLina is probably the most profitable mobility system you can imagine, because on minimal costs and Energy, automation, ease of evolving, flexibility. 

B. Better to name, road safety, slow trips and subsidies.


C, D, & E. Agree, including SEA box, and the criterion, except that the process should be: due diligence; a test track; a pilot route; the urban network; then rural network.

SEA> Note that in an automotive-dominated world, the process is more likely to be dominated by the specifics of the first local communities who decide to really act against the automotive, OR who have some painful bottleneck to solve, then it is an ad-hoc procees.

The conversion should be by choice, with speed, reliability, accessibility and attractiveness the telling factors.

SEA> Couldn't agree more especially on conversion by choice, speed doesn't matter, we don't have to surge and yet this is quick enough.

Once there is a large take-up, the urban environment will be improved, but its form will need to evolve.

SEA> the main improvement we consider is the removal of most/all automotive which, in purely automotive-based cities like in the US could yes, make quite a deal.

The circuit board analogy is flawed, because there are a limited number of routes, serial queues must be avoided, zero wait time is better, unloaded running is too much and expensive. Contrary to your assertion, some PRT better meets the requirements.
Some routes require one vehicle per second, that is not possible with in-line stops. Suspended vehicles can be half the weight and have only a single track and are therefore cheaper. Suspended vehicles are more comfortable during stopping, on curves and on grades. Grades can be 1 to 1 so stops can be on ground, with parallel bays.
Metrino PRT is designed to operate at 70kph in urban areas and TransitX is faster.

SEA> Traditional PRTs have many supporters, but their limitations made it necessary to develop CarLina. Suspension has something sexy at first but proved difficult, complex, and very costly in term of trackways, without bringing any advantage then we quickly discarded the option. 70kph in town is useless when you are to solve a congestion nightmare. And speed is not any advantage in a city: speed is desperately needed when everything is stuck. We provide with a much faster urban mobility without resorting to the nuisances of speed.

 

Le système de transport automatique développé par SEA - en questions

 
Recueil des questions les plus fréquemment posées sur un mode de transport un peu surprenant.
 

► expression de besoin, parties prenantes, projet

pourquoi un nouveau moyen de transport ?

"Pourquoi" signifie "pour quelle raison" SEA le fait et "quel est le but" poursuivi. Nous ne suivons pas du tout le modèle commercial, industriel et surtout Financier dominant. Lire la suite ...

 

quand sera-ce disponible ?

 Question d'échelle ; nous développons tranquillement le produit, pour le confier à l'industrie. Lire la suite ...

► environnement, paysage, territoire

 à quoi cela ressemble-t-il ?

Article en construction : quelques images comparatives. Lire la suite ...

► LA question

vous ne pensez pas sérieusement faire circuler un truc en hauteur ? Hein ?

 Selon nos statistiques, 99% des questions posées à SEA sur son système de transport sont cette question là. Lire la suite ...

► aspects techniques - comment ça marche

quel est le débit aux heures de pointe ?   

Le débit maximal dépend de l'architecture retenue, du nombre de voitures déployées, de la taille du réseau, des vitesses choisies, des intervalles, entre autres paramètres. Lire la suite ...

 

comment calcule-t-on le prix du système ?

La collectivité paie les voies et stations, que l'architecture met au prix minimal. Le coût des voitures est externalisé et peut ne pas peser du tout sur le budget local. On reproduit donc le modèle routier. Lire la suite ...

 

quelle sûreté de fonctionnement ?

Le système SEA respecte le standard EN 50126/IEC62278 "Applications ferroviaires - Spécification et démonstration de la fiabilité, de la disponibilité, de la maintenabilité et de la sécurité (FDMS)". Lire la suite ...

 

combien de stations peut-on admettre ?

Se déplacer consiste généralement à quitter un bâtiment pour un autre, en empruntant un ou plusieurs modes de transport. Quand la distance à un mode donné dépasse la "distance de refus", on en choisit un autre. Dans la ville européenne cette distance est de cent à deux cents mètres, pour rejoindre typiquement un arrêt de bus. Lire la suite ...

 

que fait-on de la neige et du verglas ?

 

Quel ennui de devoir reprendre ses raquettes, et marcher dans le blizzard dix kilomètres pour aller au laboratoire au Moulon parce que le verglas (gla gla) a bloqué les capsules ! N'y ont-ils pas pensé avant ? A vrai dire oui : Lire la suite ...

► cas d'utilisation

Franchissements difficiles

Des voies légères surélevées possèdent intrinsèquement une facilité de franchissement qui peut être décisive dans la décision d'une collectivité locale  Lire la suite ...

 

Zone enclavée

La zone enclavée, d'autant plus fréquente en ville qu'on multiplie les infrastructures de transport, constitue une variante du cas de franchissement difficile.